وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

  • ۰
  • ۰

تاریخچه ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل شامل لایه ای فشرده است که بین دولایه بیرونی قرار گرفته، این لایه های بیرونی از جنس فلز، تخته چند لایه، سطح مغناطیسی اکسید شده و یا سیمان بوده و هسته آن از جنس پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و یا پشم شیشه می باشد. ساندویچ پانل ها کاربرد بسیاری دارد و از جمله موارد استفاده آن می توان استفاده از آنها در دیوارها، سقف ها، کف ساختمان و سیستم های پایه را نام برد. از آنجا که ساندویچ پانل ها  از نظر اقتصادی و صرف زمان از سیمان، آجر، آهن و دیگر مصالح ساختمانی که برای ساخت یک ساختمان لازم است، کم هزینه تر بوده، بسیار بیشتر از این مصالح مورد استفاده قرار میگیرد. در سال 1970 ساندویچ پانل ها بسیار مورد توجه قرار گرفت ولیکن نظریه ساخت و ساز ساندویچ پنل فشرده و کاربرد های آن از سال 1930 شروع شد. در ابتدا تحقیق و آزمایشات لازم برای تهیه ساندویچ پانل ها در امریکا انجام شد و در سال 1937 خانه ای کوچک پوستی که در برابر سرما و آب و هوای سخت دوام بالایی داشت ساخته شد و سالها بعد، از ساندویچ پانل ها برای ساخت ساختمان جدید دانشگاه داروسازی استفاده شد و با گذشت زمان، انواع مختلف آن با مواد و ساختاری مختلف و دوامی متفاوت در برابر سرما و ... ساخته شد. در حال حاضر پس از گذشت سالها کارخانجاتی جهت تولید انواع ساندویچ پانل احداث شد که انواع مختلف با کاربردهای متفاوت از ساندویچ پنل ها را ارائه می دهند که  با توجه به نوع ساخت و کاربرد آن، قیمت ساندویچ پانل متفاوت است. در زیر به تعدادی از آنها و موارد کاربردشان اشاره می کنیم.

انواع ساندویچ پانل

 

کاربرد انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی : این ساندویچ پانل ها  در ساختمان ها جهت پوشش دهی سقف به کار میرود و از نفوذ آب در هنگام بارندگی به داخل ساختمان جلوگیری می کند. ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی : این نوع ساندویچ پانل نیز کاربرد ساختمانی دارد و اصولا از ساندویچ پانل های دیواری ساده  دارای مقاومت مکانیکی بالاتری است و به دلیل نوع طراحی و ساختار آن در محل اتصال پانل به اسکلت، پیچ ها مشخص نمی نبوده و قابل رویت نمی باشد. ساندویچ پانل سردخانه ای : همانطور که از نامش پیداست باید طوری طراحی شود که قابل استفاده در سردخانه ها بوده و رعایت اصول جهت تولید آنها از لحاظ مواد به کار رفته و میزان استفاده از آنها حیاتی بوده و غیر قابل اجتناب است.  

چرا ساندویچ پانل

  • عمر سازه را افزایش می دهد.
  • عایق بسیار بالایی برای انرژی است.
  • در برابر صوت عایق بود و رنگ های متنوع دارد.
  • قیمت تمام شده پایین تری نسبت به مصالح سنتی دارد.
  • قابلیت شستشو و نصب و اجرای سریع و آسان را داراست.
  • در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی وزن بسیار پایینی داشته و سبک است.
  • دارای ویژگی انعطاف پذیری است و در موارد مختلف از آنها استفاده می شود.
  • عدم خوردگی در برابر محیط های اسیدی ومقاومت بسیار بالایی در مقابل حلال ها دارد.
  • ازآنها در حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و ... استفاده می شود و قابلیت جابجایی دارد.

فوم های ساندویچ پانل

فوم پلی یورتان (PU)

فوم اکس پی اس (XPS)

فوم پلی استایرن (EPS)

  این فوم ها با دانسیته های مختلف تولید می شود و باتوجه به موارد کاربرد آنها به صورت متنوعی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به توضیح مختصری از موارد استفاده، کاربرد و ویژگی های این فوم ها می پردازیم:
  • فوم پلی یورتان به شکل های متفاوتی کاربرد دارد به عنوان مثال فومهای نرم، فومهای سخت، الاستومرها، رزین و ...که یکی از کاربردهای مهم این فوم، استفاده از آن در پوشش دهی لوله های مدفون شده در زیر خاک است که از آنها در مقابل خوردگی و از بین رفتن جلوگیری می کند.این فوم به علت آزاد کردن ترکیبات سمی در پوشش داخلی استفاده محدودی داشته و به دلیل خطرات ناشی از آن توصیه نمی گردد.ماستیک های پلی اورتان و سیلیکون با توجه با خواص شیمیایی و مکانیکی، کاربردهای متنوعی دارند و در مخازن آب و فاضلاب، کانالهای آب، کف سالن ها، در محل پیاده روها و در تمامی درزهایی که باید از نفوذآب به داخل جلوگیری شود مورد استفاده بسیار قرار می گیرد.
  • فوم پلی استایرن نیز با توجه به نوع کاربرد آن درمواردی چون ساخت ظروف یکبار مصرف، بسته بندی مواد خوراکی موجود در فروشگاه ها و کالاهای الکترونیکی برای محافظت از آنها در مقابل ضربه، رطوبت و ... درساخت ساختمانها برای عایق بندی آنها از لحاظ صدا، گرما و سرما در دیوارها و سقف ها استفاده می شود. در تهیه لوازم پزشکی، لوازم هنری و بسیاری از موارد دیگر نیزمورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های مهم فوم پلی استایرن میتوان به مواردی چون سبک بودن و مقاومت بالای آن در برابر سرما و گرما، همچنین قابل دسترس بودن و بازیافت آن اشاره کرد.
  • فوم اکس پی اس نیز به علت استحکام بالا و به دلیل مقاومت آن در برابر حرارت، سرما و گرما، صوت و ... کاربرد بسیار دارد. از این رو جز مصالح ساختمانی برتر بوده و مورد توجه بسیاری از کارشناسان و متخصصین در این زمینه قرار گرفته است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی