وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

  • ۰
  • ۰

چه کالاهایی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند؟

تمامی کالاها و ارائه خدماتی که مورد عرضه و فروش قرار میگیرند و نیز واردات و صادرات  آنها مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.( به استثنای کالا هاو خدمات معاف از پرداخت مالیات که بطور عمده شامل کالاها و خدمات اساسی سبد مصرفی خانوار ها به خصوص خانوارهای کم درآمد می باشد )

نکته : منظور از عرضه کالا انتقال کالا از طریق هر نوع مبادله و مقصود از ارائه خدمات ،یعنی در قبال دریافت دستمزد به دیگران خدمات ارائه دهیم. 

درزیر به کالا و خدماتی اشاره میکنیم که از معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده برخوردارند.

کالاها و خدماتی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده :


1- فرش دستباف

2- خوراک دام و طیور 

3- صادرات و سرمایه گذاری

4- انواع کود و سم و بذر و نهال

5- خدمات پژوهشی و آموزشی 

6- خدمات حمایتی و توان بخشی 

7- محصولات و نهاده های کشاورزی

8- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی مخصوص فرودگاه ها

9- انواع دام و طیور زنده ،آبزیان ، زنبور عسل و کرم ابریشم و نوغان

10- اقلامی که مختص مصارف دفاعی (نظامی و انتظامی ) و امنیتی 

11- خریدو فروش و اجاره اموال غیر منقول از جمله ساختمان و زمین 

12- اقلام  عمده و ضروری سبد مصرفی خانوار مانند نان و قند و شکر 

13- خدمات بهداشتی و درمانی (انسانی ، حیوانی  و گیاهی) و انواع دارو 

14- حبوبات و برنج و روغن نباتی و سویا و پنیر و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان

15- انواع کاغذ چاپ ،تحریر و مطبوعات و اقلام فرهنگی مانند کتاب ،مطبوعات و تحریر دفاتر

16- خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون شهری و برون شهری جاده ای ،هوایی و دریایی

17- کالاهای اهدایی بصورت بلا عوض به موسسات دولتی و وزارتخانه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیرات و حوزه های علمیه با تایید حوزه گیرنده هدایا

18- خدمات بانکی و اعتباری بانک ها ،تعاونی های اتباری و صتدوق های قرض الحسنه  مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازار های خارج از بورس


درواقع مالیات بر ارزش افزوده همان مالیات بر مصرف است و تولید کننده و توزیع کننده مالیاتی را پرداخت نمی کنند. با اجرای این سیاست طبیعتاً قیمت کالاها و خدمات مشمول این مالیات افزایش قیمت خواهند داشت ولی با توجه به معافیت های موجود بخش قابل توجهی از این کالا ها و خدمات مشمول این معاف از مالیات هستند

و قابل ذکر است که از جمله سیاست های دولت در جهت کاهش نابرابری ها می باشد و هرکس بیشتر مصرف کند ،مالیات بیشتری می پردازد و معافیت های مقرر نیز در این زمینه به دلیل همین موضوع می باشد،بصورتی که کالا ها و خدماتی که طبقات پایین مصرف میکنند (مانند مواد غذایی و خدمات درمانی و آموزشی) مشمول مالیات بوده و کالا و خدماتی که مورد استفاده اقشار با درآمد بالا در جامعه هستند (مانند جواهرات ،گردشگری و مواد غذایی آماده و کالاهای لوکس و غیر ضروری) مشمول مالیات می باشند. در نتیجه مالیات برارزش افزوده سیاستی اصولی و درست می باشد.


فعالان اقتصادی توجه کنند:

ثبت نام مرحله ای در نظام مالیات بر ارزش افزوده به این مفهوم است که در ابتدای پیاده سازی این نظام مالیاتی ،سازمان امور مالیاتی به صورت مرحله ای اقدام به ثبت نام فعالان اقتصادی میکند.

تمامی وارد کنندگان و صادر کنندگان و فعالان اقتصادی با فروشی بیش از 3 میلیارد ریال در سال ، مشمولین اولین مرحله ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده میشوند.

وظیفه فعالان اقتصادی چیست؟

اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله تولید کنندگان ،توزیع کنندگان و عرضه کنندگان و خدمات مشمول که اقدام به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نمودند و همچنین خرید و یا واردات کالا و خدمات ، علاوه بر بهای تمام تمام شده کالا و خدمات خریداری شده باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمایند.

قابل ذکر است که این مالیات های پرداختنی جزء طلب فعالان اقتصادی از سازمان امور مالیاتی می باشد.

موسسه حسابرسی محاسبان با بهره مندی از کادری مجرب توانایی دارد که به شرکتهای خدماتی ،تولیدی ،صنعتی ، پیمانکاری ،بازرگانی و... انواع خدمات مالی ،خدمات مالیاتی ، خدمات بیمه ای و خدمات حسابرسی را ارائه دهد و شما را از معافیت های موجود در امور مالیاتی از جمله معافیت های مقرر و ثابت در نظام امور مالیاتی ( همچون معافیت های مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر درآمد ،مالیات بر حقوق ،مالیات تکلیفی ، مالیات بر ارث و ... ) و معافیت هایی که با توجه به شرایط روز مقرر میشود ( از جمله  مالیات بر رانندگان اسنپ و معافیت رانندگان اسنپ و ...) آگاه سازد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی