وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

وبلاگ رسمی سئوشو

  • ۰
  • ۰

 

گزارش خرید و فروش فصلی چیست؟

ماموران مالیاتی برای تعیین درامد مشمول مالیات علاوه بر دفاتر قانونی (روزنامه و کل)و دفاتر مشاغل (درامد و هزینه)به صورتحساب های مودی نیز اتکا میکنند ،که یکی از این صورتحساب ها گزارش خرید و فروش فصلی است .که به عنوان های دیگری مانند معاملات فصلی ،گزارشات فصلی موضوع ماده 169،صورت معاملات فصلی،گزارشات فصلی ذکر میشود.باموظف کردن افراد حقیقی و حقوقی از جانب سازمان امور مالیاتی برای ارائه گزارش خرید و فروش فصلی ،تمام مودیان وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می دهند.
در ادامه برای ارسال صورت معاملات فصلی ،سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ،کارت اقتصادی شامل شماره اقتصادی صادرنموده است.

چه کسانی مشمول ارائه گزارشات خرید و فروش فصلی میشوند؟

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف)و(ب)ماده 95 قانون مالیات های مستقیم را مکلف کرده اند که فهرست معاملات خود را به صورت فصلی پس از پایان هر فصل ارسال کنند .
الف : صاحبان مشاغلی هستند که فعالیت های خود را در دفاتر کل و روزنامه ثبت کنند و دفاتر و اسناد و مدارک خودر را با رعایت استانداردهای حسابداری نگهداری کنند.
ب : صاحبان مشاغلی هستند که فعالیت های خود را در دفاتر درامد و هزینه ثبت میکنند.

چه جرایمی در در رابطه با گزارشات خرید و فرو ش فصلی وجود دارد؟

در ابتدا باید بدانیم ،رعایت نکردن موارد مربوط به گزارشات موضوع 169و 169مکرر قانون مالیات های مستقیم موجب بی اعتباری دفاتر میشود.
1-عدم صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود وطرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا بالعکس ،مشمول جریمه ای معادل ده درصد(10%)مبلغ معامله ای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام شده است،خواهد بود.
2-عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل های صادر شده مشمول جریمه ای معادل یک درصد(1%)معاملاتی که فهرست آن ها ارائه نشده است .لازم به ذکر است که بدانید جریمه مذکور قابل بخشش نیست .
3- تمام مودیان بند الف وب مکلف اند به نگهداری صورت حساب های مربوط به خریدهای خود در سال عملکرد و سال بعد از آن .وزمانی که ماموران مالیاتی آن ها درخواست کردند مودیان موظف اند که مدارک را ارایه دهند ،در غیر این صورت جریمه ای معادل ده درصد(10%)صورت حساب های ارائه نشده به ان ها تعلق میگیرد.

چگونه می توان گزارش خرید و فروش فصلی تهیه کرد؟
ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه الکترونیکی اطلاعات معاملات فصلی انجام میشود که به صورت انلاین و غیر انلاین انجام می شود.

نکته ای که در آخر باید در تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی مورد توجه قرار گیرد:
نکته مهم این است که مبالغ خرید و فروش معاملات فصلی دقیقا باید مطابق با دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد باشد. و مبالغ خرید کالا و خدمات در اظهارنامه ارزش افزوده باید باید با مجموع هزینه های مشمول ارزش افزوده  در دفاتر و اظهارنامه عملکرد برابر باشد
-تنظیم و ارائه صحیح و بدون مغایرت اظهارنامه های ارزش افزوده،گزارش خرید و فروش فصلی و اظهارنامه عملکرد نیازمند طراحی و راه‌اندازی یک چارچوب ایده آل و منحصر به فرد حسابداری از ابتدای راه‌اندازی کسب و کار می باشد.

موسسه حسابداری و حسابرسی دانا محاسب فکور آماده ارائه هر نوع خدماتی در این زمینه میباشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی